Kisoroszi

Kisoroszi

Kisoroszi

Szily Imre Balázs: „Egy sereg szempont szól a hídépítés ellen"

2017. február 26. - Kisoroszi Online szerkesztő

Csaknem három emelet magasságban ívelné át a folyó átlagos vízszintje felett a Dunát egy Kisoroszinál épített híd– nyilatkozta lapunknak a hídépítést ellenző dr. Szily Imre Balázs. A tapasztalt kerékpárosnak számító építészmérnök, többször is végig kerekezte az osztrák Dunakanyart, az elismert műemlékvédelmi szakember évtizedeken át egyetemi docensként építészettörténetet tanított. 

hid-nelku-2.jpgFotó: Kisoroszi madártávlatból

hid-nelkul-01.jpgFotó: Dunakanyar, Kisoroszi térségében

A Duna középső szakaszán nagyjából háromszor tör át jelentősebb hegyvonulatot, ezek a helyek tájképileg gyönyörűek, így turisztikailag is fontosak. Ezek az ausztriai Wachau, a magyar Dunakanyar és az al-dunai Kazán szoros vidéke.

Hazánknak Budapest, a Balaton és a Dunakanyar a leginkább látogatott látványosságai. Kötelességünk megvédeni, megőrizni szépségüket!

 

A nyaralók, turisták, kerékpárosok számára is népszerű Szentendrei szigetre Tahi és Tótfalu között ívelő, nemrég felújított és megszélesített, közúti hídon lehet bejutni. A többi települést – így Kisoroszit is – jelenleg kompok kötik össze a pesti, illetve budai parttal.

Évek óta folyik a vita, hogy létesüljön-e híd a sziget felső csúcsa közelében fekvő Kisoroszi község és Szentgyörgy-puszta között.

Elvileg gyalogoshídra gondoltak a hídépítés támogatói, de olyanra, amelyiken a tűzoltó- és a mentőautó is átmehet – azaz közúti hídra

. Ez az álláspont megkérdőjelezhető, hiszen mindkét szerv gépkocsijai Budapest, Szentendre felől érkeznek ma is, tehát egyenes az útjuk a faluba a már meglévő hídon át. Nem valószínű, hogy ezután Esztergomból fogják – kerülővel, vagy az új hídon át - megközelíteni a települést. Azt is tudjuk, hogy ha van autós híd, akkor hazánkban előbb-utóbb más tulajdonú személy- és tehergépkocsik is igénybe fogják venni ezt a lehetőséget….

Az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárút erre környékre eső szakasza – a tervek szerint – a Szentendrei szigeten haladna át oly módon, hogy Szentendrénél is épülne egy kerékpár-gyalogoshíd és Kisoroszinál is. A terv megfontolásra érdemes, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a budai oldalon Tahi és Dunabogdány között nemrég adták át a forgalomnak az újonnan épült kerékpárutat!

A hídépítés ellen szól egy sereg szempont. Vegyük sorra őket.

- Egy híd, még egy gyalogos híd is, komoly mérnöki létesítmény. Ha a 2013 évi árvíz során kialakult nagyon magas Duna szintet vesszük alapul, és ahhoz adunk 5-6 méter szabad magasságot, plusz a hídszerkezet cca 1.5 m-es vastagságát, akkor maga

a hídpálya, a Duna vízszint felett csaknem három emeletnyi magasságban íveli át a folyamágat!

És még akkor nem is beszéltünk a tartószerkezetéről. Ha egy merészen ívelő tartószerkezetű vagy egy pilonok közé függesztett kábelhíd megoldására gondolunk, akkor az ív(ek) 20-30, a pilonok 40-60 méter magasak is lehetnek. Amennyiben gerendahídra, akkor a hídszerkezet vastagsága növekszik meg jelentősen. Ebben a keskeny, átlag 100-150 méter széles folyamágban mederpilléres megoldás hajózási szempontból nem tűnik megvalósíthatónak.

- Ez az építmény jelentős tájalkotó tényező lenne. Jobban mondva: jelentősen csökkentené esztétikai szempontból a dunabogdányi és visegrádi hegyek szegélyezte vidék látványát, pedig a környék a

Duna-Ipoly Nemzeti Park területe, védett állat és növényvilággal. Ennek megóvása pedig nemzeti feladatunk!

A Wachaunak csak az elején, Kremsnél, és a végén, Melknél építettek hidat. A közbeeső mintegy 25-30 kilométeres szakaszon elképzelhetetlen, hogy az erdő borította hegyek, teraszos szőlők, középkori kisvárosok, falvak romantikáját egy híddal bontanák meg – helyette komp közlekedik több helyen, mint például Spitznél.

- Kisoroszi község központi részén a régi házak egységes megjelenése védett örökség. Zsákfalu mivolta segített megőrizni a település korábbi, fésűs beépítésű építészeti jellegét. Ezért is olyan népszerű a főutca, a házak bájos látványa az üdülők és a turisták körében. Ebben a faluképben nagyon idegenül hatna egy híd.

- Nem vagyok hídmérnök, de úgy gondom, hogy egy ilyen híd megépítése talán egy-másfél milliárdnál is nagyobb költséggel járna, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy magán, a hídszerkezeten kívül, a hozzávezető többszáz méteres, a hídpálya induló magasságához felvezető útszakaszokat is ki kellene építeni.

- Jelenleg óránként közlekedik személy- és kerékpárszállító komp Kisoroszi és a túlpart között – a távolsági autóbusz menetrendjéhez igazodva. Ez tökéletesen kielégíti a helyi lakosság és az üdülők igényeit. A komp magas vízállás esetén is közlekedik, még árvízkor is, így az emberek háborítatlanul tudnak dolgozni, iskolába menni a fővárosba vagy a közeli parti településekre, még abban a ritka esetben is, amikor az árvíz elönti a faluba vezető országút egy-egy szakaszát.

- A hazai és nemzetközi kerékpárturizmus szezonja jószerével legfeljebb csak április 1-től október 31-ig tart. Erre az időszakra tehető a megnövekedett forgalom. A terv szerint ezt a hét hónapot szolgálná ki az új híd.

- Ha egy új, nagyobb kapacitású kishajót kapna a község és az – mondjuk – nem óránként, hanem 20 percenként járna a főszezonban, akkor a kerékpárosok várakozási ideje jelentéktelenné válna. Sőt, ha igény esetén egy dereglyét is kapcsolnának hozzá – ahogy sok évtizeden át működött itt a komp - és például Nagymaros és Visegrád között ma is közlekedik, akkor még az autós átkelés is megoldódna. Ez a beruházás a töredéke lenne a hídnak, melynek építési költségéből hosszú évtizedeken át lehetne üzemeltetni a kompot, arról nem is beszélve, hogy nem egyszeri kiadás lenne az állam számára!

 Arra kérem magam és még sokak nevében a döntéshozókat, hogy fontolják meg a hídépítést, segítsenek megőrizni a Dunakanyar viszonylag érintetlen szépségét, a magyar történelemben olyan fontos szerepet játszó Visegrád környékének békéjét!

 

Egy környezetért aggódó építészmérnök, műemlékvédelmi szakember

 dr. Szily Imre Balázs

A bejegyzés trackback címe:

https://kisoroszi.blog.hu/api/trackback/id/tr9512295933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dunai Evezős 2017.02.27. 14:12:39

Végre egy kerékpáros szakértő leírta a véleményét, mindenben igaza van, köszönjük

Vikendes 2017.03.10. 09:08:53

Azért jöttünk a faluba lakni mert, békés nyugodt hely. Kisoroszi jelenleg is kedvelt kerékpáros útvonal, nyaranta sokan kerékpároznak Szigetspicc felé vezető - alacsony forgalmú úton- az árnyékot adó fák alatt a szigetcsúcs irányába, gyakran kerékpáros versenyeket is rendeznek. Nem értem, hogy miért nem a11-es út mellet, - részletekben meglévő kerékpárút összekötésével – EuroVelo 6 kerékpárutat.

Nagy Bringás 2017.03.10. 09:09:03

Kedves Balázs! Hajrá, mindenben igazad van, közös osztrák Dunakanyar emlékeit idézted fel. Remélem hamar meg lesz a kerékpárút, HÍD NÉLKÜL!

Kisoroszi Spicces 2017.03.10. 09:36:19

Tisztelt Tanár Úr!
Amit a fenti cikkben leírt annak minden szava igaz, ésszerű, és racionális. Én még hozzátenném, hogy ha a rév közlekedést fejlesztenék, akkor a Dunakanyarhoz méltó kikötőt kellene csinálni a mostani „balkáni” állapotban van. A vízparti települések - legyenek a tenger, vagy a folyók mellet - a település kapujának tartják a kikötőt itt éri az első benyomás a látogatót.
Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kar, volt halhatója

VÍZMÉRNÖK 2017.03.10. 13:03:15

Drága Szily Úr!
Minek jön a szigetre a bringások serege hídon, vagy hajón, nem mindegy miért nem maradnak túloldalon ? A vízbázissal mi lesz?

Bringás Béla 2017.03.10. 18:44:51

Szerintem tökéletes volna a kerékpárút a 11-es út mellet, gyorsabban lehetne eljutni Esztergomból Szentendrére utána Budapestre. Teljesen fölösleges bevinni a szigetre a kerékpárutat. Ezt a nyomvonalat biztos, hogy nem egy bringás találta ki, gondolom a Szentendrei-sziget polgármesterei lobbizták ki és azok döntöttek, akik csak autóban utaznak. Ha a 11-es út mellet építenék meg a bringa utat, rövidebb lenne az út és nem kellene két hidat építeni ez minimum 4 milliárd megtakarítást jelentene, amit további kerékpárút fejlesztésére lehetne fordítani. A MOSTANI MEGOLDÁS SENKINEK NEM JÓ!

Eurovelo 6 2017.03.10. 18:44:52

Én szenvedélyes kerékpáros vagyok alig várom, hogy megépüljön a Dunakanyarban a kerékpárút, de nem kell híd, jó a rév is, mindig örülök neki amikor hajóra szálunk,

Kisoroszi dakota 2017.03.10. 18:44:52

Balu, mindenben igazad van

szigetcsúcs 2017.03.10. 18:44:59

Évtizedek óta sátorozok, evezek szigetcsúcs kempingben, ez már az utolsó nyugodt hely, nem kell ide tömegek jöjjenek

Péter Oláh 2017.03.17. 13:30:35

Teljesen egyetértek! Szerintem az az egyik probléma, hogy akik erről vitatkoznak, gondolkoznak a faluban, csak a lelki szemeik elött lévő hídról gondolkoznak, ami jóval alámúlja méretben a megvalósítandó valóságot mint most kiderült. Balázs! Nem tudnál csinálni egy nagyon egyszerű látványtervet arról, hogyan nézne ki ez a valóságban a tájban, hogy legyen miről tárgyalni a falu lakosságának?

Kisoroszi Online szerkesztő 2017.03.17. 14:43:47

@Péter Oláh: Köszönjük véleményét, kérjük nézze meg a Híd tervek, 10 évvel ezelőtt (kisoroszi.blog.hu/2017/01/31/hid_tervek) bejegyzést

avelemenyszabad 2017.04.03. 10:42:35

Azért ma már elég ciki önmagával beszélgetni több nick alatt... Pláne egy olyan felületen, ahol gyorsan le tud bukni :D
A véleményformálás sokkal hitelesebb ha saját névvel teszi és a hozzászólók is saját név alatt szólnak hozzá, pláne azért mert mint adott esetben is nem mindegy, hogy valaki a saját lakóhelyéről, életkörülményeiről foglal állást, vagy csak a fentnevezettek @ -val veri a csalánt.
süti beállítások módosítása