Soha korábban nem voltak olyan jók a szlovák-magyar kapcsolatok, mint most, az új Duna-híd pedig jelképe lehet annak, hogy a kapcsolatok jobbá tételét mindkét fél komolyan veszi - jelentette ki Robert Fico, szlovák kormányfő a Komáromot a felvidéki Révkomárommal összekötő új Duna-híd építésének megkezdése alkalmából rendezett ünnepségen Komáromban kedden.
Az új komáromi Duna-híd legyen annak a jelképe, hogy mi megvédjük Európa külső határait és továbbra is nyitva tartjuk a belső határokat - mondta Orbán Viktor miniszterelnök
Orbán Viktor miniszterelnök (elöl) és Robert Fico szlovák kormányfő az új komáromi Duna-híd alapkőletételi ünnepségén MTI Fotó: Máthé Zoltán
A szlovák kormányfő Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel közösen tartott sajtótájékoztatóján felidézte, hogy a jelenlegi híd még az Osztrák-Magyar monarchia idejében épült, és bízott benne, hogy az új híd, amelyet most a magyarok és a szlovákok közösen felépítenek, legalább annyi ideig szolgál majd, mint az, amelynek a feladatait átveszi.
Robert Fico hangsúlyozta, hogy a szlovák-magyar kapcsolatok javulásáért jelentős részben Orbán Viktor magyar kormányfőt illeti a köszönet. Hozzátette: "azt szeretném, hogy ez az új híd jelképe legyen annak, hogy mennyire komolyan vesszük a szlovák-magyar kapcsolatok még jobbá tételét." Megjegyezte, ritkán látni, hogy politikusok tartják magukat a szavaikhoz, de ez a magyar és a szlovák kormányfők között az utóbbi években már hagyománnyá vált.
Az ünnepségen, amelyen bemutatták az új Duna-híd látványtervét is, Robert Fico azt is kijelentette: nem akar előre inni a medve bőrére, de hiszi, hogy a híd a tervezett időpontra elkészül.
Robert Fico szlovák kormányfő (b) beszédet mond, mellette Orbán Viktor miniszterelnök az új komáromi Duna-híd látványterve előtt az alapkőletételi ünnepségen MTI Fotó: Máthé Zoltán
Robert Fico több olyan közös álláspontot is megemlített, amelyekben szavai szerint mindkét kormányfő véleménye megingathatatlan. Európa jövőjét tekintve a külső határok védelmének alapfontosságúnak kell lennie, ugyanakkor a belső határok nyitottságával kapcsolatban tett ígéreteket nem szabad megszegni; a közös Európáról pedig közösen kell döntéseket hozni, úgy, hogy közben tiszteletben kell tartani az egyes tagállamok különlegességeit - sorolta.
Munkagépek dolgoznak az új komáromi Duna-hídhoz kapcsolódó, a várost elkerülő út építésén Komáromban MTI Fotó: Máthé Zoltán
Az új átkelőt a H-M DUNAHÍD Konzorcium építheti meg, melynek tagjai, a Hídépítő Zrt., és a Mészáros és Mészáros Kft. A kivitelezés nettó összege 91,2 millió euró, mintegy 28,6 milliárd forint. Az új híd és a hozzá csatlakozó útszakaszok forgalomba helyezése 2019 őszére várható. Az új közúti híd megépítése után a teherforgalom az M1 autópályától a települések érintése nélkül érheti el a szlovák határt, így jelentősen mérséklődik a lakott területek zaj- és környezeti terhelése, illetve gyorsabbá és biztonságosabbá válik az átkelés. A 600 méter hosszú hídon kétszer egysávos főút vezet át, valamint kerékpárutat és gyalogos járdát, illetve közvilágítást is kialakítanak. Az egyedi szerkezet miatt a pilon és a kábelek díszkivilágítást kapnak. A hídszerkezet egy egypilonos, ferdekábeles híd, ortotróp acél pályalemezzel. A híd öt nyílásból áll, melyek közül három a meder felett, kettő pedig a szlovák oldali ártéren lesz. A pilon magassága az útpálya felett 94,5 méter. A kivitelezés koordinátora Magyarország, a projekt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a szlovák Építésügyi és Regionális Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. és szlovák közútkezelő társaság, a Slovenska správa ciest (SSC) beruházásban valósul meg, uniós, szlovák és magyar források felhasználásával. A kétoldali közúti csatlakozás két külön beruházásban épül meg, a Magyarországon tervezett út a 131 sz. főút, Komárom déli elkerülő úthoz csatlakozna. Ezen a szakaszon két körforgalom és két kisebb híd lesz. Ezek kiviteli közbeszerzési eljárása folyamatban van, sikeres eljárás esetén júniusban várható eredményhirdetés. A NIF Zrt. korábbi tájékoztatása szerint az új Duna-híd a meglévő vasúti hídtól 170 méterrel nyugatra épül meg. Jelenleg a kamionok korlátozás nélkül Vámosszabadi felől 53, míg Parassapuszta felől 180 kilométeres kerülővel haladhatnak át a magyar és szlovák határon. A tervezett komáromi hídhoz hasonló felfüggesztett, egyoldalas híd csak Kanadában található. A pozsonyi Apollo híd után ez lesz Szlovákia második legnagyobb hídja.
MTI