Kisoroszi

Kisoroszi

Kisoroszi

Félegyházi András: mindegy, hogy hol fog menni az EuroVelo 6, az a fontos, hogy megépüljön

2017. május 31. - Kisoroszi Online szerkesztő

Visegrádon minden készen áll arra, hogy fogadják az EuroVelo 6 kerékpárúton érkező turistákat – nyilatkozta a Kisoroszi Blognak Félegyházi András, a település polgármestere, aki reményét fejezte ki, hogy a városban élők iskolába, boltba és munkába járásra, valamint szabadidős célból is használják majd.

 felegyhazi_andras_ok.jpgFélegyházi András Visegrád polgármestere

– A Dunabogdányban megtartott, a Kisoroszit és Dunabogdányt összekötő híd építésével kapcsolatos megbeszélésen Ön úgy nyilatkozott, hogy ha kisoroszi lakos lenne, akkor nem szeretné, ha a  Rév utcában épülne meg a híd – amely így egyébként a Visegrádhoz tartozó Szentgyörgypusztára ment volna át – és a Hajós utcai helyszínt támogatta. Mire alapozta ezt a véleményét? 

 –Visegrádnak tulajdonképpen mindegy, hogy a 11-es út mellett vagy a Szentendrei-szigeten halad majd az EuroVelo 6 kerékpárút. Az is legföljebb másodlagos, hogy hol épül meg a híd, csak az a fontos, hogy létrejöjjön, pár száz méter különbség a hídépítés két helyszíne (Dunabogdány, illetve Visegrád-Szentgyörgypuszta) között nem bír nagy jelentőséggel. Kisoroszinál viszont nem mindegy, hogy hol csatlakozik a településhez a híd. Budapesten az Erzsébet híd beruházása szolgálhat negatív példaként: lehet, hogy a helyszín a tervezéskor jónak tűnt, de amint az M1-es és az M3-as autópályák átmenő forgalma rázúdult a hídra, tönkretette a Ferenciek terét és a Kossuth Lajos utcát is. A mostani rekonstrukcióval próbálták helyrehozni az akkor elhibázott döntést. Ezeket a tanulságokat azért érdemes megfontolni, mert az ilyen beruházásoknak olyan hatása van egy település életére, mely akár évtizedekig tarthat és nehezen visszafordítható. Kisoroszi esetében is hasonló a helyzet, bár természetesen nagyságrendekkel kisebb beruházásról van szó, és hangsúlyozottan gyalogos és kerékpáros hídról beszélünk.

Kisoroszi közepére ilyen nagy forgalom bevezetése komoly problémákat okozhat, arról nem is beszélve, hogy a Rév utcában álló házak egy részénél ablakmagasságban menne a híd, ami komoly értékcsökkenést idézne elő az ottani ingatlanokban.

Ugyanakkor azt is látni kell, hogy az idegenforgalom egyszerre áldás és átok. Nagyon nagy gondot okozna a falu központjába bevezetni ekkora kerékpáros forgalmat.  Aki Kisoroszit akarja meglátogatni, az a Hajós utcai hídon is megteheti, így ebben az esetben a turizmus áldásos része kerülhet előtérbe. 

 – Miután eldőlt, hogy a Szentendrei-szigeten épül meg az EuroVelo 6 kerékpárút, nem kerülnek hátrányba azok a települések, amelyeket elkerül a kerékpárút?

 – A kerékpárút tervezése során az egyik legfontosabb tényező a hálózatosság elvének érvényesítése. Az elmúlt évben kezdeményezője voltam annak az elgondolásnak, miszerint az érintett nyolc település polgármestere nyilatkozatban fogalmazza meg, hogy elfogadja a kormány által meghatározott nyomvonalat azzal, hogy az „átugrott” települések, Dunabogdány, Leányfalu és részben Tahi (településrész) is össze legyen kötve az EuroVelo 6 kerékpárúttal.

 – Döntés született arról, hogy a Hajós utcai helyszínen épül meg a híd, így funkció nélkül marad a Visegrád-Szentgyörgypuszta buszmegálló és a Duna közötti terület. Milyen fejlesztési elképzelése van az önkormányzatnak a Visegrád és Dunabogdány határánál lévő területre?

szentgyorgy_ok.pngFotó: Visegrád-Szentgyörgypuszta, tervezett gépkocsi parkoló helyszíne

– A dunabogdányi hídfőtől pár száz méterre lévő terület – a felmerülő igényeknek megfelelő infrastruktúra kialakításával – kiválóan alkalmas lehet arra, hogy kiszolgálja az EuroVelo 6 kerékpárúton közlekedőket; étkezési lehetőséget a jelenleg is működő Gondűző tud biztosítani, a területen pedig parkolóhelyek, illetve egyéb szolgáltatások kaphatnak helyet.

 – A tervezett kerékpárút mentén élők különféle problémáik megoldását remélik a beruházás részeként. Van, aki több méteres árvízi töltés tetején képzeli el az utat, van, aki az évtizedekkel korábban beígért hídépítést várja a fejlesztéstől. Ön szerint a kerékpárút építésénél mennyiben kell figyelembe venni a helyiek igényeit?

 – A különböző beruházások esetében fontos lenne az egybelátás szemléletét alkalmazni; „a helyiek” ebben jók. A legtöbbször azonban ennek ellentéte az ágazati típusú fejlesztés valósul meg, amelyre jellemző, hogy ha most például kerékpáros utat fejlesztünk, akkor csak arra koncentrálunk, és nem figyelünk egyéb szempontokra. Ez a típusú „probléma” a Dömös és Visegrád közötti kerékpárút tervezett nyomvonalán is felmerül. A 2014-ben készült tanulmányban javasolttal szemben – amely a Duna partján tervezte a kerékpárút megépítését – mi egy teljesen új nyomvonalat javasoltunk, amely szerint a kerékpárút nem a parton valósulna meg, hanem egy olyan nyomvonalon, mely gyönyörű tájképi feltárulásokkal turisztikai attrakció szempontjából is érdekes. E mellett tudni kell, hogy a nagyobb árvizek idején a Duna elönti a Visegrád Dömös közötti utat. 2013-ban másfél méteres víz állt a 11-es út érintett szakaszán, Dömöst körbe zárta a víz és csak egy keskeny földúton, nagyon nehezen volt megközelíthető a település. Az általunk javasolt kerékpárút vonalon azonban nem merülne föl ilyen jellegű probléma. 

Érdemes volna megfontolni a kerékpárút tervezésénél, hogy az útalapot úgy kellene elkészíteni, hogy árvíz – és kizárólag árvíz – idején teherautóval is használható legyen.

Igaz, hogy ez növeli a beruházás költségét, de sokszorosan megtérül. Megértem ugyanakkor azt az álláspontot is, hogy minden igényt nem lehet a kerékpárút-fejlesztés költségvetésébe belerakni.

 – Visegrád a Dunakanyar kiemelt turisztikai célpontja, jelenleg is nagyon sokan keresik fel a várost. Az EuroVelo 6 kerékpárúton csúcsidőben várható, hogy évente többszázezer kerékpáros fog a településen áthaladni. Számos negatív példa van arra (Velence, Dubrovnik, Szentendre), hogy a település befogadóképességét meghaladó számú turista az ott élők életét megkeseríti. Jelenleg mekkora gondot okoz az idegenforgalom a visegrádiaknak?

 – Visegrád részben hasonló helyzetben van, mint az előbb említett települések. A városban nem a klasszikus idegenforgalmi időszakban jelentős a közterületeken is megjelenő turistaforgalom, hanem jellemzően a szép tavaszi és őszi napokon, valamint a hétvégéken. A Rév, Nagy Lajos és Mátyás király utca forgalma gyakorlatilag kettévágja a települést, továbbá valós problémaként jelentkezik, hogy hogyan jut el egy visegrádi polgár a boltig. Jelenleg nehezen becsülhető meg, hogy az EuroVelo 6 kerékpárút mekkora változást fog okozni az átmenő forgalom tekintetében, mindenesetre az önkormányzat feltett szándéka a jelenleg meglévő parkoló kapacitás bővítése, elsősorban a városközponthoz közeli területen gépkocsi megállásra alkalmas park kialakításával. Ugyanitt, illetve a város több pontján kerékpáros parkoló kialakítását is tervezzük.

 – Milyen szempontokat kell figyelembe venni a kerékpárút tervezésénél, hogy Visegrád lakosainak az életminősége ne romoljon a kerékpárút megépítése után? Visegrád szempontjából milyen jelentősége van az EuroVelo 6 megépítésének? Jelent-e valamilyen előnyt Visegrádnak ez a beruházás?

 – A kerékpárút fejlesztése a jelenlegi, idegenforgalommal kapcsolatos kellemetlenségeket nem fogja befolyásolni, mert a belvároshoz közeli szakasz forgalma a Duna-parton halad majd. Azt is látni kell, hogy a kerékpárút-fejlesztés nem csak az idegenforgalmi szempontok miatt fontos, hanem a helyben lakóknak is rengeteg előnnyel jár. Például biztonságosan el lehet jutni kerékpárral a környező településekre, ügyet intézni vagy egyszerűen csak sportolás céljából. A beruházás fontos Visegrádnak és a Dunakanyarnak is.

Jelenleg a 11-es úton turisztikai szezonban életveszélyes kerékpározni, ennek ellenére bátrabb turisták vállalkoznak erre, én is időnként megteszem, de a gyermekeimmel nem merészkedek ki biciklivel a főútra.  

Aki kerékpárral közlekedik, az nem autóval jön a városba az idegenforgalmi szezonban: a Palotajáték idején, pünkösdhétfőn, március 15-én, napos tavaszi, őszi hétvégén autóforgalommal túlterhelt a település, a kerékpárút tehermentesítheti a közúti és a tömegközlekedést is. Véleményem szerint a kerékpárút építése egészségügyi beruházásnak is tekinthető, mert aki rendszeresen kerékpározik, az ritkábban keresi fel az orvosi rendelőket. Visegrádon minden készen van arra, hogy fogadja az EuroVelo 6-on érkező turistákat. A turisztikai attrakciók adottak, a turisztikai kiszolgáló kapacitás rendelkezésre áll, a megfelelő infrastruktúra készen van, minimálisan kell csak fejleszteni.

visegras_ok.pngFotó: Visegrád madártávlatból, jobboldalon a Fellegvárba vezető Rév utca - Nagy Lajos utca - Mátyás király utca, balra a tervezett autóPARKoló  helyszíne

Az épített örökség és a kortárs építészet településléptékű összhangjáért, az  ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottsága, Visegrád új városközpontjának kialakítását ICOMOS díjban részesítette. 

Visegrád vezetése meglévő épületeinek felhasználásával és korszerűsítésével kívánta megoldani a központ fejlesztését. A város léptékéhez igazodóan, a meglévő épületek és közterületek felújításával, bővítésével valósult meg a rehabilitáció. Pár éve felújított plébániatemplom és a szintén helyreállítás alatt lévő plébánia közelében álló egészségházat korszerűsítették, visszaállítva korábbi nyílászáróit és a tornác faragott díszeit. Udvara folytatásaként, a mélyebb füves közterületen felépült a faszerkezetű rendezvénypavilon, amely lehatárolja az udvart, de nyitott tere egyúttal összeköttetést teremt a főutca és a Duna part közt is.  A környező közterületek új díszburkolatot kaptak, az egészségház udvarán a korábbi ásatásokból ismert középkori épület alaprajzát is láthatóvá tették.  Az együttes gyöngyszeme, a régi hangulatot idéző, díszesen faragott pavilon felújítása különleges értékkel gazdagította az együttest.  Az épületek jó arányú közösségi teret hoztak létre, amely rendezvények, piacok számára is kiválóan alkalmas. A program további fontos eleme a jelentős bővítéssel megújított városháza volt, ami már hosszú ideje  sem belső kialakítása, sem pedig műszaki állapota miatt nem felelt meg az ismét  várossá  nyilvánított  település  igazgatási  funkcióinak.  Az épület az udvar felé jelentősen kibővült, belseje is korszerűsödött, de felújított külseje megtartotta homlokzatát, utcaképi szerepét.

 Az ICOMOS az UNESCO műemlékvédelmi világszervezete, a párizsi székhelyű Világörökség Bizottság állandó műemlékvédelmi szakértő intézménye.

Györgyi János

Áder János: az egyre növekvő vízfogyasztás komoly kihívást jelent

A vízellátás, az élelmiszertermelés, a várostervezés, az urbanizáció, a biodiverzitás szempontjából a növekvő vízfogyasztás súlyos kihívást jelent minden országban, különösen ott, ahol a népesség az elmúlt évtizedekben négyszeresére-ötszörösére nőtt - mondta Áder János köztársasági elnök 2017. május 31-én, Budapesten.

001_adre.jpgÁder János köztársasági elnök fogadja a stockholmi ifjúsági víz díj magyarországi döntőjének győzteseit a Sándor-palotában 2017. május 31-én. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Az államfő a Sándor-palotában fogadta a stockholmi ifjúsági víz díj magyarországi döntőjének győzteseit, ahol a szakmai zsűri által kiválasztott legjobb hat csapat bemutatta munkáját. A köztársasági elnök a magyar forduló védnökeként az első helyezettnek - amelyik Stockholmban, a nemzetközi versenyen is képviseli Magyarországot - átadta a GWP Magyarország Alapítvány díját. Az államfő beszédében úgy fogalmazott, nagyon örül annak, hogy középiskolások, a fiatalok a vízfogyasztással, problémájával kitartóan, visszatérően foglalkoznak, és egy olyan problémára, amelyre a világon mindenhol keresik a megoldást, ők is próbálnak innovatív megoldásokat találni.

viz_dij_dszzs20170531019.jpgÁder János köztársasági elnök  fogadja a stockholmi ifjúsági víz díj magyarországi döntőjének győzteseit a Sándor-palotában 2017. május 31-én. Mellette a 3. helyezett csapat, Németh Jázmin, Rábai Viktória és Fekete Ádám, a Kőbányai Szent László Gimnázium tanulói. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

A köztársasági elnök köszönetet mondott a középiskolásokat felkészítő tanároknak, akik ráirányították a gyermekek figyelmét a vízfogyasztással járó problémákra

Szöllösi-Nagy András, a magyarországi verseny zsűrijének elnöke a tájékoztatón elmondta, hogy az 1997-ben alapított stockholmi ifjúsági vízdíj a legismertebb nemzetközi ifjúsági kitüntetés a vízügy területén. A verseny része az évente megrendezett Víz világhétnek, és eszköze a víz védelmére való felhívásnak is.

ader_viiz.jpgÁder János köztársasági elnök  átadja Stefán Kristófnak, Szabó Nikolettnek és Tari Annának, a kőbányai Szent László Gimnázium tanulóinak a stockholmi ifjúsági víz díj magyarországi döntője győzteseinek járó díjat a Sándor-palotában 2017. május 31-én. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

 A versenyben középiskolások vehetnek részt, a stockholmi döntőben pedig az egyes országok versenyének első helyezettjei indulhatnak - tette hozzá. Magyarországot idén a kőbányai Szent László Gimnázium képviseli Tanks of Water című pályamunkájával. A középiskolások a vízlábnyom csökkentése érdekében olyan társasjátékot készítettek, amelyben a résztvevők játékos formában szereznek információt többek között a víztakarékos módszerekről, vízkészletről vagy a víztisztítási módszerekről.

MTI

 

Bándi Gyula: hatékonyabb kormányzati fellépés kell a parlagfű visszaszorításáért

Bándi Gyula, a jövő nemzedékek szószólója hatékonyabb kormányzati fellépést sürget a parlagfűvel fertőzött területek felderítésére és a fertőzés megelőzésére, az egészséges környezethez való jog biztosítása érdekében - közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala

bandi_gyula_hirado.jpgBándi Gyula professzor, az alapvető jogok biztosának a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó helyettesének jelöltje beszél meghallgatásán az Országgyűlés igazságügyi bizottságának ülésén a Parlament Nagy Imre-termében 2017. február 20-án. Az alapvető jogok biztosa a tevékenységének kereteit meghatározó törvény értelmében az Országgyűlésnek tesz javaslatot helyettesei megválasztására. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

 

A közleményben emlékeztettek arra: az Állami Számvevőszék hétfőn adta ki jelentését a parlagfű elleni, 2013 és 2015 közötti védekezés ellenőrzéséről. Megállapították: a védekezés rendszere nem működött eredményesen, a feltárt hiányosságok alapján indokolt annak felülvizsgálata.

parlagfu_2010_2015.jpg

Bándi Gyula egyetért a rendszer felülvizsgálatára vonatkozó megállapítással, annál is inkább, mert a jelentés sok ponton egyezik az ombudsman elődei által már több mint tíz éve rendszeresen és nyilvánosan megfogalmazott figyelmeztetésekkel.

A jövő nemzedékek szószólója hangsúlyozta, hogy a parlagfű okozta gazdasági károk, valamint egészségügyi és szociális kiadások sokkal többe kerülnek az államnak, mintha megfelelően működtetne egy hatékony rendszert a probléma megoldására. Bándi Gyula elődeihez hasonlóan felhívta a kormányzati intézmények és hatóságok figyelmét arra, hogy a parlagfűprobléma megoldásának elmulasztása az állampolgárok egészséghez és egészséges környezethez való alkotmányos jogát érintő súlyos visszásságot okoz. Megjegyezte: az allergiás betegek városokban tapasztalható magasabb aránya arra utal, hogy a levegőszennyezés tovább súlyosbítja az allergén eredetű megbetegedéseket, ezért a megoldáshoz elengedhetetlen a légszennyezés elleni komplex fellépés is.

Mivel a parlagfűpollen 80 százaléka külterületről származik, a legfontosabb az lenne, hogy a mezőgazdasági művelés alatt álló földeken megakadályozzák a gyomosodást

- áll a közleményben. Bár hatósági eljárás a parlagfű-mentesítés elmulasztása miatt csak július 1-jétől indítható, a védekezést tavasszal, a parlagfű fejlődésének legérzékenyebb szakaszában célszerű elkezdeni. Bándi Gyula ezért felkérte az agrárium valamennyi meghatározó szereplőjét, különösen a Magyar Agrárgazdasági Kamarát, továbbá a Növényvédelmi és Növényorvosi Kamarát arra: széleskörű felvilágosító munkával segítsék elő, hogy ez a szakmai evidencia a gazdálkodásban napi gyakorlattá váljon.Egyúttal felszólította az illetékes hatóságokat, hogy a külterületi parlagfű-felderítés hatékonyságának lényeges növelésével és következetes szankcionálással segítsék a felelősségteljes földhasználói szemlélet elterjedését.MTI

 

 

Donald Trump várhatóan kilépteti az Egyesült Államokat a párizsi klímaegyezményből

A megbízható információiról ismert Axios hírportál szerint az amerikai elnök néhány közeli munkatársának - köztük Scott Pruittnak, a környezetvédelmi ügynökség vezetőjének - azt mondta: azt tervezi, hogy kilép a 195 ország által 2015. decemberében aláírt párizsi nemzetközi klímavédelmi egyezményből.

trump_mti.jpg

Fotó: MTI / Donald Trump

A Fehér Ház nem kívánta kommentálni a portál értesüléseit. Az elnök a szíciliai Taorminában a G7-es országcsoport csúcsértekezletén nem csatlakozott a többi országhoz a párizsi egyezmény iránti "erős elkötelezettség" megerősítésében, majd Twitter-bejegyzésben közölte, hogy a jövő héten hoz döntést az ügyben. Ezt az álláspontját egy szombati - immár Washingtonban írt - Twitter-üzenetben is megerősítette.

A klímavédelmi egyezmény ügye a vasárnapi politikai vitaműsoroknak is egyik fontos témája volt. James Mattis védelmi miniszter a CBS televízió Szemben a nemzettel című műsorában arról beszélt, hogy Trump elnök "nagyon nyitott" a klímavédelmi egyezményre. A tárcavezető szerint európai tárgyalásain az amerikai elnök "kíváncsi volt, hogy más országok vezetői miért képviselik azt az álláspontot, amit képviselnek".

Lindsey Graham dél-karolinai republikánus szenátor a CNN hírtelevíziónak úgy nyilatkozott: ha Trump kilépteti a klímavédelmi egyezményből az Egyesült Államokat, akkor ezzel azt jelzi, hogy a globális klímaváltozást "blöffnek hiszi, és ezzel nagyon sokat árt a Republikánus Pártnak és az Egyesült Államoknak is". A héten 22 republikánus szenátor - köztük Mitch McConnell, a szenátus republikánus frakciójának vezetője - nyílt levelet intézett az éppen Európában tárgyaló Donald Trumphoz, s a levélben arra figyelmeztette az elnököt, hogy tartsa be a választási kampányban tett ígéretét és léptesse ki az Egyesült Államokat a klímavédelmi egyezményből. A szenátorok szerint a nemzetközi egyezményben foglaltak lehetetlenné tennék az elnöknek a szénbányászat már megkezdett megújítását és bizonyos környezetvédelmi intézkedések - már szintén elindított - visszafogását vagy megszüntetését.

MTI

NO COMMENT

ferenc_papa_trump.jpg

Ferenc pápa félórás magánbeszélgetést folytatott szerdán ( 2017. május 24.) a Vatikánban Donald Trump amerikai elnökkel, és utána a hagyományoknak megfelelően megajándékozták egymást. Ferenc pápa ajándékba adta az amerikai elnöknek első önálló körlevelét, a klímaváltozásról szóló Laudato Si (Áldott légy!)

 

süti beállítások módosítása