Nádasdy-Csontos Elek: A Hajós utcánál kellene megépülnie a hídnak
2017. március 07. írta: Kisoroszi Online szerkesztő

Nádasdy-Csontos Elek: A Hajós utcánál kellene megépülnie a hídnak

A Hajós utca térsége lenne a megfelelő helyszín az EuroVelo6 nemzetközi kerékpárúttal együtt megépülő hídnak, amely Dunabogdányba vezetne át – nyilatkozta a Kisoroszi Blognak Kisoroszi polgármestere. Nádasdy-Csontos Elek szerint, ha a híd a Rév utcánál épülne meg, akkor sérülnének az itt lévő egyedülálló építészeti értékek, a gyönyörű Duna-parti panoráma, az utca végén pedig már 2,5 méter magasan lenne a híd járószintje. A polgármester közölte, hogy a Hajós utcai helyszínt támogatja többek között a Pest megyei főépítész, a Fővárosi Vízművek és a fejlesztési tárca is.

n-cs_e_blogfoto_3.jpgFotó: www.pestemegye.hu, Nadasdy-Csontos Elek, Kisoroszi polgármestere

 

Mennyire eldöntött tény, hogy az EuroVelo6 nemzetközi kerékpárutat bevezetik a Szentendrei-szigetre, és a beruházás keretében két híd is épül, az egyik pedig éppen Kisoroszinál?

– A beruházásról már megszületett a kormány döntése, ami a Magyar Közlönyben is megjelent. Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert azzal bízták meg, hogy február végéig keressen uniós forrásokat a beruházásra, de ha ez esetleg nem sikerülne, akkor is megépül a kerékpárút a két tervezett híddal magyar költségvetési forrásból. Az egyik híd Szentendréből menne át Szigetmonostorra. A Kisoroszinál épülő híd pontos helyszínéről még nincs döntés. Tudomásom szerint a híd már nem épül meg a 2018-as parlamenti ciklusig, a szakértők szerint ehhez már meg kellett volna építeni a cölöpöket, inkább az a valószínűbb, hogy 2019-re, 2020-ra lehet kész.

 

– Informálisan két helyszín merült fel. Az egyik ilyen helyszín az épített örökségekben gazdag Rév utca lenne, a másik pedig a Hajós utca térsége. Ön melyik helyszínt támogatná?

– Reményeink szerint a híd nem a Rév utcánál épül meg, hanem a Hajós utcánál menne át Dunabogdányra.

A Rév utca nem optimális a beruházásra, túlságosan szép ehhez, ez a legszebb utcánk, az ott lévő páratlan dunakanyari panorámában és a faluképben is kárt tenne. Egy gyalogos, illetve kerékpáros híd is elég nagy monstrum lenne, a Rév utca végén már mintegy 2,5 méter magasan lenne a járószintje a hídnak. Így a Duna partjára való lejutás is nagyon körülményes lenne, ahová most könnyedén el lehet jutni autóval, biciklivel és gyalog is.

img_1097_3.JPGFotó: Kisoroszi Rév utca

A Hajós utca környéke viszont nem olyan gazdag épített örökségben, mint a Rév utca környéke. A Rév utcánál egy híd nem is Dunabogdányra, hanem a Visegrádhoz tartozó Szentgyörgypusztára menne át, míg a Hajós utcánál egy építmény ténylegesen a Kisoroszihoz jobban kötődő Dunabogdányra vezetne át a vízművek vízkútjai mellett.

A Rév utcaiak egyébként aláírásgyűjtésbe kezdtek, hogy ne ott épüljön meg a híd.

A két lehetséges helyszín között nem lenne túl nagy távolság, biciklivel és gyalogosan is csak pár perc plusz különbség lenne a Felvégen, az Ófaluban lakóknak, viszont például a Homokalja, a Rigó, az Akácfa, vagy a Diófa utca térségében lévőknek ez egy közelebbi lehetőség lenne az átkeléshez, amely közelebb is lenne Dunabogdány központjához, például az ott lévő henteshez, gyógyszertárhoz, virágoshoz, vagy bármilyen egyéb szolgáltatáshoz. A Hajós utcai híd közelében is lenne buszmegálló, mégpedig a Kőkeresztnél Visegrád-Szentgyörgypusztához hasonlóan.

 

img_1092_8.JPGFotó: Kisoroszi Duna part

–  Vannak-e olyan szakvélemények, amelyek a Hajós utcai helyszínt támogatnák a híd építésénél?

– A Fővárosi Vízművek írásbeli állásfoglalásában jelezte a Kisoroszi Önkormányzatnak, hogy a Hajós utcai helyszínt támogatnák. Ez érdekük is lenne, mivel egy 300-as főnyomócsövet is átvinnének a híd alatt, ami Dunabogdány északi részének a vízellátását is jelentősen javítaná. Szabóné Pányi Zsuzsanna, Pest megye főépítésze is a Hajós utcai, az úgynevezett alsó helyszínt támogatja. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól is azt jelezték, hogy maximálisan figyelembe veszik a település érdekeit a beruházásnál.

 

– Milyen műszaki tartalommal készülne el ez a híd?

–  Gyalogos és kerékpáros híd épülne, amelyet a legnagyobb hajózási vízszint felé kell emelni, el kell férni alatta a hajóknak, ezért lenne például egy erőteljes emelkedés a Rév utca végén. A vízműveknek az az álláspontja, hogy kizárólag mentőautó mehessen át rajta, így a katasztrófavédelem, így például egy tűzoltóautó már nem. Mi azt szeretnénk, ha a mentő mellett rendőrautó is áthaladhatna rajta.

 

Olyan vélemények is vannak, amely szerint nem is lenne szükség hídra Kisoroszinál, a rév is át tudná vinni a kerékpárosokat. Sokan azért tartanak a beruházástól, mert szerintük, így elveszne a település számukra a nyugalom miatt előnynek számító zsákfalu jellege. Mi erről a véleménye?

– Én hídpárti vagyok! Történelmi léptékű esemény lenne a megépülése,

Kisorosziból ingyen, időponttól függetlenül, korlátlanul lehetne átmenni a Duna túloldalára. Árvíz esetén, a hídon lehetne biztosítani a bejövő védanyagot és az élelmiszert, ugyanis a településre bejövő 1113-as jelű út egy része ilyenkor víz alá kerül, elzárva a települést. Szerintem az alsó híd megépülésével nem veszne el a település nyugalma, nyáron már most is ki lehet tenni a megtelt táblát Kisorosziba. A híd nem gépjárművek számára épülne meg, így a faluba nem jutna több zaj, vagy benzinfüst.

 

– A híd elkészülte után mi lesz a Visegrád-Szentgyörgypusztára átmenő rév sorsa?

– Elvi lehetőségként az merül fel, hogy a két felszabaduló hajóművet, a Galgát, és a Varsányt a két kikötőpontonnal, illetve a lakópontonokkal át lehetne telepíteni a Nagy-Dunára és meg lehetne nyitni egy rév, vagy esetleg egy kompjáratot a szemben lévő partra, közigazgatásilag Verőce üdülőterületére (a település egyébként támogatja a kezdeményezést), amely közel van Kismaros vasútállomáshoz. Onnan már Budapest Nyugati pályaudvarra 35 perc alatt be lehet érni vonattal. A környéken élőknek, rokonoknak így nem kellene körbejönniük a Visegrád-Nagymaros komppal, vagy a Megyei hídon át kerülve Kisorosziba. Ezzel az átkelési lehetőséggel a Szentendrei-szigetre bejövő EuroVelo6 kerékpárutat is össze lehetne kötni a Budapest-Szob kerékpárúttal. Jelenleg azonban ennek nincsenek meg a feltételei, az oda vezető út nem szabványos, jelenleg csak egy másfél méter széles betonjárda vezet oda, a szabvány szerint az útnak legalább 3 méter szélesnek kellene lennie, két félméteres padkával, hogy a mentőautó is ki tudjon menni a kikötőhöz. Ezért egy komoly gát- és útszélesítésre lenne szükség és hajózási engedélyt is kellene kérni egy új révhez.

 

– Jelentene valamilyen terhet, költséget a híd megépítése Kisoroszinak?

– Nem tudjuk pontosan, hogy jelentene-e költséget nekünk a híd akkor, ha az állam építi meg. Reményeink szerint nem.

 

– A nemzetközi kerékpárút, az EuroVelo6 behozása a Szentendrei-szigetre hogyan érintené Kisoroszi térségét? Miért nem valósítják meg egyébként a beruházást a 11-es úton?

– A kormány a szigeti nyomvonal mellett döntött. A szigeten nyugodtabb körülmények között lehetne kerekezni, mezőkön keresztül madárcsicsergésben. A Kisorosziba vezető 1113-as jelű úton valószínűleg nagyobb beavatkozások fognak történni, mivel a 3 méter széles, két félméteres padkával rendelkező kerékpárút árvízvédelmi töltésként is szolgál majd.

 

– Nincs-e így veszélyben a településre vezető út melletti gyönyörű fasor?

–  A legkevésbé sem akarjuk feláldozni a gyönyörű fasort a kerékpárút érdekében. Az ökológiai szempontok a Pest megyei kormányhivatal és a Duna-Ipoly nemzeti Park számára is fontosak a beruházásnál, a környéken ugyanis Natura 2000-es védett területek is vannak.

Ha felmerül, hogy a fasornak valamilyen baja eshet, az ellen mi erősen protestálnánk.

 Éber Sándor


süti beállítások módosítása